Tekstversion:
Når dit barn skal lære at spille et instrument – praktiske tips til forældre
Musik er et universelt sprog. Uanset hvor du kommer fra og hvilken baggrund du har, er musik noget alle kan forholde sig til. Det er ikke musikgenren, som betyder noget. Det er den enkelte musikoplevelse, som er vigtig.
Mange forældre ønsker, at deres børn lærer at spille musik, og at de udvikler sig, trives og har det sjovt imens. Vi har udviklet en guide med praktiske tips til forældre, der ønsker, at deres børn skal lære at spille et instrument.
Alle kan lære at spille et instrument
Mange forældre tror, at deres børn skal have et særligt talent for at spille et instrument. Men musikskole, øvelse og entusiasme er i højere grad nøglen til succes end arveligt talent.
Hvorfor skal mit barn lære at spille et instrument
Ud over glæden ved at spille en melodi, kan det at spille et instrument have følgende positive effekter på dit barn:
- Bedre resultater i matematik og sprog
- Øget reaktionshastighed
- Bedre hukommelse
- Større selvtillid
- Disciplin
- Øget kreativitet og fantasi
- Stor tålmodighed
- Nye venner og fællesskaber
- Mindre bekymring og stress
- Øget koncentrationsevne
- Forbedrede motoriske færdigheder
Sådan inspirerer du dit barn til at spille et instrument
Når du har besluttet, at dit barn skal lære at spille et instrument, er der flere ting, du kan gøre for at vække barnets interesse for musik.
Lad musik være en del af dagligdagen
- Lav musik ud af daglige gøremål
- Syng i køkkenet med en ske som mikrofon og spil trommer på en skål, når du laver mad med børnene
- Lav melodier, når I leger med sportsudstyr, eks tennisketcher
- Hør musik så mange steder som muligt: i bilen, i køkkenet, når I spiser. Det er en god måde at integrere musik i børns liv
Giv børnene gode oplevelser med musik
- Tag til koncerter med levende musik
- Gå til koncerter for børn
- Tag til udendørs musikfestivaler
- Undersøg muligheden for at barnet kan komme på musik-sommerlejr
Studér musik på en sjov og underholdende måde
- Tal om inspirerende musikere og deres liv, fx Kim Larsen
- Lær barnet at skelne mellem musikgenrer, fra klassisk musik til jazz og rock
- Styrk barnets interesse for musikhistorie
- Klassiske perioder: Back, Beethoven, Mozart
- Moderne musikhistorie: fra Beatles til James Brown, til nutidens Justin Bieber-æra
Dit barn kommer til at elske musik!
Godt at vide før du begynder med musikundervisning
Det er vigtigt, at det er en sjov og positiv oplevelse at spille musik. Normalt siger børnene, at det skal være ”let og sjovt” at spille et instrument. Her er nogle gode tips, inden du begynder musikundervisningen.
Start i den rigtige alder
Det er vigtigt, at undervisningen starter i en alder, der passer til det enkelte barn. Nogle børn kan starte tidligt, mens andre skal være lidt ældre, før de begynder.
Spørg dig selv, om dit barn er klar til at spille et instrument
- Kan barnet koncentrere sig
- Har barnet udviklet motorisk koordination
TEST: Kan dit barn lege med et legetøj i 15 – 20 minutter uden at blive træt af det? Så kan det også lære at spille et instrument.
Inden du starter musikundervisningen, skal dit barn kunne
- alfabetet fra A – G
- skelne mellem højre og venstre hånd
- tælle til 10
- holde på en blyant med fingrene
- følge en undervisningstime på 30 minutter
Der er mange fordele ved at starte tidligt
Mange musikpædagoger er enige om, at et barn, der begynder at spille i en tidlig alder, har rigtig gode muligheder for at udvikle sig musikalsk.
- Børn i førskolealderen har nemt ved at lære, lytte, efterligne og huske
- Små børn er ofte mindre generte, mere spontane og glade for at synge til deres spil
- De yngre børn elsker at ”gå i skole” og få lektier
- De ser op til deres forældre og venner, og vil gerne være som dem
- Små børn har mere tid
- Jo ældre børnene bliver, jo mere tid bruger de på skolearbejde og være sammen med venner
- Børn, der begynder at spille i en tidlig alder, er mere motiverede til at fortsætte hele deres liv
- Musik bliver en del af deres identitet
- Begynder børnene at spille i førskolealderen, er risikoen for, at de holder op igen, når de er 12-13 år, mindre
- I den alder begynder barnet at stille store krav til, hvordan det skal lyde, når han/hun spiller.
FAKTA: Professionelle musikere begynder i gennemsnit at spille musik, når de er 5-7 år. Amatørmusikere begynder, når de er 9-10 år.
Fordele ved at begynde at spille musik i en senere alder
Nogle musikpædagoger er imod tidlig start, og mener, at ældre børn i 8-9-årsalderen i højere grad værdsætter at spille instrumenter og hurtigt indhenter de børn, som startede i en tidlig alder.
- Ældre børn har større koncentrationsevne
- Det er lettere at kommunikere med ældre børn
- De er mere modne og lærer hurtigere noder
- Hvis barnet, på grund af tidlig start, føler sig presset, er risikoen for, at han/hun mister lysten til at spille, større
HUSK: Selvom der er fordele ved at starte tidligt, er det aldrig for sent.
KORT SAGT: Om barnet starter tidligt eller sent, er målet det samme: at interessen for at spille musik forsætter i fremadrettet, enten som hobby eller arbejde
Skab et godt musikmiljø i hjemmet
Det er meget vigtigt, at du skaber et miljø, hvor der er rart at være, så barnet får lyst til at spille og lære mere
- Find et sted i huset, hvor søskende og kæledyr ikke kan forstyrre; et sted hvor der er roligt og behageligt at være
- Fjern play station og andre ting, der kan distrahere
- Gør rummet indbydende og hyggeligt
Musikskolen: et vigtigt skridt
At lære at spille et instrument handler ikke kun om at have en god underviser. Det er en fordel at spille i en musikskole i stedet for hjemme, hvor barnet kan blive distraheret af tv, madlavning, søskende og kæledyr. Fordelene ved musikskolen er mange:
Musikskolen skaber et miljø, hvor der er sjovt at være
- Børnene spiller musik sammen med andre børn
- De kan prøve forskellige musikinstrumenter
- Ser andre børns succes og bliver motiveret
- Børnene opnår store resultater på kort tid
Underviserne er professionelle
- Underviserne er uddannede og kan spille de forskellige instrumenter
- De er uddannet i at undervise børn og nybegyndere
- Det er ikke kun en hobby eller et ekstra job, men et seriøst arbejde
- De er ikke kun lærere, men også dit barns ven og mentor
Man kan vælge mellem eneundervisning eller holdundervisning
- Eneundervisning
- Bedre, når dit barn lige er begyndt at spille
- Underviseren kan fokusere på elevens styrker og svagheder
- Holdundervisning
- En fordel når barnet skal lære om noder og musikteori
- Det er bedre for dygtige elever at spille sammen med andre
Musikskolens målsætning
- Lære eleverne om musik og udvikle deres evner, så musikken bliver en stimulerende del af deres liv
- Skabe fællesskab og engagement
- Lære eleverne om forskellige musikgenre og kulturer
- Bidrage til en afbalanceret udvikling af eleven både motorisk, følelsesmæssigt, intellektuelt og socialt
Instrumenter
Det kan være svært at vælge det rigtige instrument. Det er vigtigt, at instrumentet passer til barnets personlighed, koncentrationsevne, motorik og gehør.
Musikinstrumenter kan inddeles i forskellige grupper
- slagtøjsinstrumenter, fx trommer og xylofon
- blæseinstrumenter, fx træblæsere som saxofon, klarinet og fagot, eller messingblæsere som trompet, basun og tuba
- tangentinstrumenter, fx klaver, keyboard, orgel og harmonika
- strengeinstrumenter, fx violin, cello og kontrabas
- Plukkede strengeinstrumenter, fx harpe, lut, mandolin og banjo. Instrumenter som elguitar og elbas hører også til i denne kategori
- Elektroniske instrumenter, fx digitalklaver
Hvilket instrument skal du starte med
Hvornår barnet kan begynde at spille musik, afhænger af instrumentet og hvor modent barnet er. Her er nogle retningslinjer:
- Klaver/keyboard: Fra 4 år
- Guitar, elektrisk, klassisk, akustisk og bas: Fra 7 år
- Trommer: Fra 8 år. Det kræver en vis højde at nå pedalerne
- Kontrabas, basun og tuba: Ungdomsårene
TIP: Egnede instrumenter til små børn: blokfløjte, trompet og klaver
At vælge det rette instrument
Lad dit barn vælge et instrument, der passer til hans/hendes personlighed. Tag barnet med ind i en musikforretning, og prøv nogle forskellige instrumenter. Her er nogle faktorer, du bør overveje.
- Vælg instrumenter inden for den musikgenre som barnet bedst kan lide
- Lad barnet udvælge forskellige instrumenter, som det vil prøve
- Sørg for at instrumenterne passer til barnets alder
- Tænk på hvilken indlæringskurve instrumentet har. Hvor hurtigt kan dit barn mestre det?
- At det er et instrument, som barnet vil spille fremadrettet
Godt at vide: Hos nogle musikskoler kan du låne instrumenterne med hjem for at prøve dem af. Musikskolerne organiserer også åbent hus-arrangementer, hvor I kan komme og prøve instrumenterne. Mød op, og prøv jer frem!
Vigtigt: Det er svært at vide, hvilket instrument dit barn vil spille, før barnet har prøvet nogle forskellige.
Overvejelser, når du skal vælge instrument
Her er nogle praktiske spørgsmål og råd.
- Er instrumentet stort? Sørg for, at du har rigeligt med plads i hjemmet og at instrumentet kan transporteres i bilen eller med bussen
- Har du råd til en fløjte eller harpe? Tjek dit budget. Musikinstrumenter kan være dyre
- Skal instrumentet være bærbart? Sørg for, at det ikke er for klodset
- Er instrumentet meget specielt? Undersøg, om der udbydes undervisning i instrumentet. Privatundervisning i specielle instrumenter kan være dyrt
- Kan barnet øve sig hjemme uden at genere naboen? Tænk over lydniveauet på instrumentet
TIP: Køb et instrument af så god kvalitet som muligt. Jo bedre lyd og spillekvalitet, jo mere begejstret er dit barn for at spille.
Hvordan anskaffer jeg et instrument
Det er vigtigt at have sit eget, gode instrument. Underviserne kan vejlede jer omkring instrumentkøb, eller komme med forslag til hvordan I fremskaffer et instrument:
- Fra musikforretninger og instrumentforretninger
- Låne fra søskende og kammerater
- Købe brugte instrumenter fra ældre elever til en lavere pris
- Leje strenge og blæseinstrumenter fra musikskoler indtil I kan købe et instrument
TIPS: Start med at leje et instrument i tilfælde af barnet skifter mening og vil spille på noget andet.
Øvelse
Formålet med at øve sig er at forbedre både fortolkning og teknik. Mange talenter fejler, fordi de ikke kan eller vil øve sig. Det er vigtigt, at forældrene motiverer barnet og hjælper med at strukturere øvningen.
At motivere børn til at øve sig
De elever som får mest ud af at øve sig, er dem, som forstår, hvorfor og hvordan de skal øve sig, og som derfor bliver motiveret til at øve sig i mange timer.
- Overbevis dit barn om, at det er sjovt og underholdende at spille et instrument
- Undgå at presse barnet. Lad barnet styre sin egen træning
- Find et passende sted i hjemmet, hvor barnet har arbejdsro, og hvor du også kan holde øje og hjælpe, hvis det bliver nødvendigt. Et separat rum, hvor barnet sidder helt alene, kan have en negativ indvirkning på øvningen
- Sørg for, at dit barn har de rigtige hjælpemidler, eks instrumenter, notesbog, blyant og viskelæder
- Sørg for, at instrumentet har en god kvalitet, og at det er indstillet korrekt. Barnet mister motivationen, hvis instrumentet er dårligt
- Følg med i barnets udvikling
- Sørg for, at barnet ikke har alt for mange fritidsaktiviteter. Det er vigtigt for barnets selvtillid, at det har masser af tid til at øve sig i fred og ro
- Motivationen kan gå op og ned
- Hvis barnet mister interessen for at øve sig, skal du fortælle det til underviseren. Så kan I sammen finde måder at motivere barnet på
Øvelsesmetoder
For at øvningen skal gå godt, er det vigtigt at finde en balance mellem frihed og disciplin. At øve ordentligt er lige så vigtigt som at øve tit.
- Lad barnet øve sig på et bestemt tidspunkt hver dag. Efter noget tid bliver øvningen en del af en rutine, og barnet behøver ikke blive mindet om det
- Sørg for, at barnet træner langsomt og forsigtigt. Barnets iver for at lære kan tage overhånd, så det begynder at lave fejl
- I stedet for at bruge lang tid på at øve er det bedre at lave nogle få gentagelser. 30 minutter kan føles uendeligt for barnet, hvor 3 gentagelser er mere overskueligt
- Ros og motivér når barnet følger sit øvelsesskema
OBS: For at lykkes skal barnet spille mindst 10 minutter hver dag til at begynde med.
Suzuki-metoden
Suzuki-metoden bygger på samspillet mellem de tre hjørnesten: elev, forældre og undervisere, og tager udgangspunkt i samme pædagogiske proces, som når børn lærer at tale.
- Formålet er at udvikle gehøret gennem lytning, gentagelser og ros
- Eleven lærer i sit eget tempo med løbende støtte
- Eleven lærer ved at lytte til musik og forsøge at efterligne det, på samme måde som et barn lærer at tale
- Man arbejder med den samme melodi i lang tid, så eleven kan den udenad
- Først når barnet kan spille flere stykker musik, kan det begynde at lære at læse noder
- Formålet er at få barnet til at opleve glæden ved at spille musik
Øvelse gør mester
Det vigtigste er, at dit barn ikke føler, at det er for svært eller mister tålmodigheden. Hvis barnet spiller længe nok, vil det til sidst mestre instrumentet. Øvelse gør mester, hvis du:
- skaber lyst og selvmotivation
- sætter et godt arbejdstempo
- laver et godt øvelsesskema
- opstiller tydelige mål og rimelige krav
Husk: Jo sjovere det er, jo bedre går det. Jo bedre det går, jo sjovere bliver det.
Øv noder
At kunne noder er nødvendigt, hvis dit barn vil fortsætte som musiker. Du skal ikke blive bekymret, hvis dit barn ikke kan alle noder. At kende det grundlæggende er nok til at komme i gang, og med det udgangspunkt kan du vælge egnede musikstykker til at øve, spille og bygge videre på.
Et par gode råd til dit barn
- Mist ikke modet, hvis det ikke altid lyder godt
- Øv dig på det, din underviser giver dig. Selv de nemme opgaver
- Øv ofte, men husk at have det sjovt
- Spil med dine venner og familie
Held og lykke!
Kilder:
Rytmiskcenter.dk
Mit barns musikinteresse
4sound.dk
Sådan inspirerer du dit barn til at begynde at spille et instrument
Svendvermund.dk
Suzuki-metoden
cdn2.hubspot.net
Parents’ guide to starting music lessons
childrensmusicworkshop.com
When to start music lessons: My child loves music – so what should I do?
academyofmusicandart.com
A beginners’ guide to music lessons
sheknows.com
10 ways music benefits children
Music lessons: Is your child ready?
wikihow.com
How to encourage your children to attend music lessons
takelessons.com
13 super effective ways to motivate your child to practice music
hubpages.com
Choosing a musical instrument – what instrument should my child play?
musicparentsguide.com
How to choose which musical instrument to play
sv.wikipedia.org
Musikinstrument
diva-portal.org
Det ska börjas i tid
Känner du dig motiverad att öva?
musik-instrument.se
Spela instrument – guide till att lyckas
ciao.se
Att välja rätt instrument
muras.fi
Elevantagning
publector.org
Att lära sig spela gitarr
fof.se:
När musiken träffar hjärtat
moks.fi
Att börja studera musik – praktiska tips
Att börja studera musik – introduktion för föräldrar
Grafikken er produceret af www.stepnote.dk. Du er velkommen til at dele og henvise til den, når blot du henviser tilbage til kilden.